fredag 14 oktober 2011

Susanne i AnnaPS testgrupp

Som vi tidigare berättat har vi en testgrupp med insulinpumpsanvändare vilket hjälper oss att möta de behov insulinpumpsanvändare har när de skall bära sin pump på ett så snyggt och smidigt sätt.

Susanne är en i vår testgrupp som hjälpt oss extra mycket vilket vi är väldigt tacksamma över. Susanne är en person som engagerar sig och stöttar andra diabetiker vilket är en hjälp för många, bl.a. skriver och svarar hon mycket i facebook gruppen "bolla diabetestankar" som är en facebookgrupp med medlemmar som vill bolla sina frågeställningar kring diabetes.

Susanne bor i Östhammars kommun tillsammans med man, sina 2 pojkar och sina 2 hundar.

Hej Susanne, du har haft insulinpump ett tag, hur länge och vilken pump har du?

Jag har haft insulinpump sedan mars 2008. Då fick jag en Cozmo pump. Men sedan april 2011 har jag en Medtronics Paradigm Veo pump.

Vad tycker du är bra med att ha insulinpump jämfört med penna?

Första var jag väldigt emot att ha pump. Jag var emot att alltid ha något på mig. Den skulle fastna och säkert vara i vägen. Sen trodde jag att jag skulle känna mig ”sjuk”. Diabetes för mig har ”aldrig” varit ett hinder. Men efter att ha diskuterat med andra personer med diabetes och även inhämtat mer kunskap om att ha insulinpump insåg jag att det vore det bästa för mig. Jag kan säga att jag ALDRIG har ångrat mig. Insulinpumpen har gett mig ett än friare liv. Det går att hoppa över måltider, sova länge, snabbt korrigera insulindosen vid fysisk aktivitet, sjukdom eller andra speciella tillfällen. Det är aldrig någon risk att det blir ett glapp i insulinet, vilket hände då och då för mig när jag använde pennor. Vilket ledde till höga glukosvärden. Med insulinpump kan jag leva det livet jag vill.

Hur kom du i kontakt med AnnaPS?

Ja egentligen på två sätt. Min äldsta son är kompis med Hanna´s son och min make arbetade tillsammans med Anna´s man.

Vad tänkte du när du hörde om idén, trosor att bära insulinpump i?

Smart lösning.
Jag blev väldigt nyfiken och intresserad ville pröva så snart som möjligt.

Hur var det att vara med i testgruppen?

Spännande att få vara först ut och prova. Kul att kunna vara med och dela med sig av vad jag ansåg om trosorna. Jag upplevde att AnnaPS verkligen lyssnade på mina åsikter.

Vi vet att du tycker AnnaPS trosor är bra, det skulle vara roligt att höra vad du tycker är bra med dem?

Smart enkel förvaring.  Skön kvalité.  Att kunna förvara pumpen på ett bra sätt när man har kläder utan fickor. Sen är det väldigt bra att sova i dem. Det gör att jag inte vaknar pga att jag måste ”fiska upp” pumpen. Trosorna med långa ben är perfekt att ha under kjol eller klänning på sommaren om det är varmt det hindrar uppkomsten av värmeutslag.

Vilka produkter från AnnaPS är dina favoriter?

Trosorna med långa ben och då helst i svart.

Vi vet Susanne att du tillsammans med din mamma har en hel del produktidéer och att ni så hjälpsamt delar med er av dem till oss. Vilka produkter skulle du vilja se i framtiden för förvaring av insulinpump?

En trosa med ficka som inte har någon knapp. Någon smart förvaring i BH. Sen skulle jag önska att det fanns en smart förvaring för alla små barn som använder insulinpump.


Vad roligt att då få berätta att vi har både produkter till små barn under utveckling och testar också en ny ficklösning utan tryckknapp. 


Vi vet att du Susanne vill framföra något om TLV och att AnnaPS produkter skulle ingå i de förmåner som diabetiker har, alltså att diabetiker skulle kunna få bärsystem från AnnaPS som hjälpmedel, vad vill du säga Susanne?


Insulinpumpen är nödvändig för att jag skall kunna behandla min diabetes på ett bra sätt. Jag tycker det är viktigt att ingen väljer bort pumpbehandling för att man inte vet hur man skall bära den på ett bra sätt, vilket många gör idag.  AnnaPS produkter har löst detta problem, det går att bära pumpen snyggt, säkert och praktiskt. Jag tycker pump och bärsystem skall ingå som hjälpmedel så att alla har möjlighet att få tillgång till AnnaPS pumptrosor.


Notering:
AnnaPS har under våren ansökt om att trosor för insulinpump skall ingå i TLV förmånssystem men tyvärr, trots intensiva diskussioner och överklagande med TLV, fått avslag. Mer om detta i ett annat blogginlägg.
Trosa för insulinpump i Boxermodell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar