onsdag 26 oktober 2011

Ella- som gjort AnnaPS logotype


Vi fortsätter vår serie att intervjua personerna bakom AnnaPS. Turen har nu kommit till Ella Lind som gjort AnnaPS logotype och grafiska manual. Ella bor utanför Sandviken med sin man Per-Henrik. Tillsammans är de föräldrar till en liten tjej vid namn Alice. Ella jobbar idag på webbyrån 100 procent media som AD (Art Director).

Hej Ella, din logotype tog du fram åt AnnaPS för nästan 2 år sedan, hur tänkte du när du formgav den? Vad inspirerade dig?

Hejsan! Jag fick en ganska tydlig bild redan vid första mötet med er av hur ni ville forma varumärket och vilket uttryck logotypen skulle ha. Bland annat fanns det redan ledord och en s.k. moodboard som klart beskrev känslan ni ville föra fram. Detta blev min inspiration. Sen är det klart att jag skapade mig egna bilder och idéer när jag fick möta personerna bakom AnnaPS och lärde känna er.
Utifrån detta tog jag sen fram flera skisser som vi tittade på tillsammans, diskuterade och jobbade vidare med. Det var så den nuvarande logotypen slutligen växte fram.

Vi tycker mycket om vår logotype, var den svår att göra?

Vad kul att ni är nöjda med den! Jag är nöjd själv, speciellt med tanke på samarbetet som ligger bakom. Jag tycker att det är viktigt att logotypen speglar människorna och produkterna bakom företaget och varumärket och vad dessa står för. Den ska dessutom vara säljande, enkel att ta till sig och lätt att jobba med. Ofta är det ju flera olika formgivare som ska arbeta med logotypen i olika sammanhang efteråt. I det här fallet blir det ju allt ifrån administratörer på företaget, fotografer och grafiska formgivare till den som designar kläderna. Så som svar på frågan: – Ja, en logotype är inte helt enkel att göra. Det ligger mer tid bakom än vad man kan tro. I Anna PS fall gjorde vi logotypen helt från scratch, i tätt samarbete mellan uppdragsgivare och formgivare. Typsnittet är gjort helt för hand och är unikt för AnnaPS, vilket ju är extra kul såklart. Något att vara stolt över, förhoppningsvis.

Vi minns att du hade en speciell programvara och musmatta för att rita vår logotype, kan du berätta vad du använder?
Absolut. Jag jobbar i huvudsak i Adobes Creative Suite. AnnaPS logga är gjord i Illustrator, vilket är ett s.k. vektorbaserat program. Där kan man göra bilder och illustrationer med precision utan större omsvep och filerna man sparar kan sen tryckas i vilken storlek som helst. Det är en av styrkorna med programmet och en anledning till varför logotyper ofta skapas i Illustrator. Min ritplatta är en s.k. Wacom tablet. Jag använder den istället för musen som hör till datorn, eftersom ritplattanframför allt fungerar precis som en penna. Enkelt och vänligt mot handleden för mig som sitter vid datorn och skissar på olika projekt mest hela dagarna. – Min tredje bebis, efter Alice och min IMac förstås.

Du har gjort AnnaPS Grafiska Manual, kan du berätta vad en grafisk manual är för något?
Den grafiska profilen ska spegla företagets identitet, alltså den bild man vill att kunderna ska ha av företaget. 

En grafisk manual är ett dokument som beskriver hur företaget ska hantera ärenden som rör den grafiska profilen. Ett slags lathund där man beskriver alla regler kring typsnittshantering, hur man ska använda färger, och vilka färger man får använda på t.ex. typsnitt eller logga. Hur placering av logotypen, text och bild skall ske i olika sammanhang etc.

En grafisk manual kan gå hur djupt som helst egentligen, beroende på behovet hos företaget. Ju fler leveratörer och ju fler anställda man har på företaget, desto viktigare blir den grafiska manualen för att man ska lyckas hålla samma profil utåt i sin kommunikation. 
Varför bör ett företag ha en grafisk manual?
En grafisk manual är bra för att man ska kunna hålla ihop allt grafiskt material som visas utåt men även internt på företaget. Den blir extra viktig när man är flera som jobbar med t.ex. presentationer, brevmallar etc. Om det finns en färdig struktur blir arbetet så mycket enklare och man slipper "uppfinna hjulet" gång på gång. Om man saknar tydlig struktur, så faller man lätt på att materialet blir spretigt i uttrycket.  

AnnaPS har en tydlig tråd som alla håller sig till. Bilderna, hemsidan, webbshopen, allt utställningsmaterial och inte minst produkterna håller samma kvalité och uttryck. Jag vill tro att det till stor del beror på manualen och de ledord ni har på företaget? 

Sen tycker jag att man ska se den grafiska manualen som ett levande dokument. Det finns alltid bitar som man missat eller helt enkelt inte tänkt på när den skapades. Sånt kan man lägga till, under förutsättning att det är väl genomtänkt,såklart. 

Du har också valt ett typsnitt som vi använder när vi gör våra trycksaker, vad inspirerade dig när du valde det?
Mycket riktigt. Visst är det fint? Det ligger en hel del jobb bakom det, även om vi inte tagit fram formen själva så la vi en hel del tid på att leta fram det typsnitt som kändes helt rätt för just AnnaPS. Jag tycker att det harmoniserar bra med varumärket och logotypen. 

Det var samma ledord som inspirerade mig här som när vi tog fram logon. Det var lika viktigt för mig att ni var nöjda och kände er bekväma med typsnittet som med logotypen. Sen är det ju lite speciellt på webben med alla olika webbläsare och versioner som finns. Där använder man ju helst ett typsnitt som kan läsas av alla användare så där frångår man den grafiska manualen till viss del och väljer ettwebbsäkert typsnitt som helst liknar det ordinarie.  

Du är AD (Art Director), kan du berätta vad du gör och hur du blev AD?
Jag jobbar i huvudsak med budskap. Att vara Art Director innebär att leda det kreativa arbetet med allt ifrån mindre hemsidor och broschyrer, reklamkampanjer och utställningar till helhetsgrepp som grafiska profiler. Man skulle kanske kunna säga att jag är en kreativ projektledare. På företaget där jag arbetar idag jobbar vi med många olika typer av kunder, med olika budget och olika behov. Just nu håller vi på att bredda vårt utbud av tjänster där design är en viktig del, så jag jobbar en hel del med utformningen av dessa tjänster också.  
Hur jag blev AD är en lång historia, men jag drar den lite snabbt. Tröttnar någon så är det ju bara att hoppa till nästa fråga. ; ): 

– När jag var 10 år bestämde jag mig för att bli inredningsarkitekt. Jag fick ett gammalt millimeterblock av min pappa och i det skissades alla mina drömmar och husidéer ner. Många år och pennskisser senare fick jag ett program till datorn som jag kunde rita modeller i och på den vägen var det, även om inriktningen svängde lite på vägen.

Efter gymnasiets samhällsprogram åkte jag till USA för att studera konst ett år. Där hamnade jag av en slump på en kurs med grafisk formgivning och jag föll pladask. Jag bytte inriktning och pluggade 1 år extra inom grafisk form på samma college. Jag var 20 år och livet kändes rätt enkelt att leva även om CSN-lånet växte sig allt större …

När jag sen kom hem till Sverige läste jag en kurs i 3D-animering innan jag sökte in till Designprogrammet på högskolan i Kalmar. Ett halvår och en projektanställning (på ett utvecklingskontor på glesbygden) senare, bar det alltså av söderut mot Kalmar och Öland. Där studerade jag tre år produktdesign och utveckling och fick under examensarbetet jobb på IKEA som inredare. Jag hade turen att få vara med när IKEAs projektteam åkte runt i Sverige och byggde utställningar på nya varuhus innan vårat eget varuhus så småningom bygdes i Kalmar. Det var mycket lärorikt och inspirerande även om min dröm sen jag var tio naggades lite i kanten när jag insåg att jag hellre ville jobba med grafisk kommunikation snarare än inredning. Jag stannade på min position ett år innan drömvikariatet som AD dök upp i Sandviken och mina hemtrakter.

Sökte jobbet i Sandviken på mina brokiga meriter och fick jobbet – helt otippat i min lilla värld! Flyttade från Kalmar och jobbade sen inom Sandvik-konsernen i tre år med kommunikation och marknadsföring, främst som AD på Sandvik Coromants inhouse-byrå och senare även på Sandvik Materials Technology's huvudkontor som kommunikatör innan jag blev mammaledig och påbörjade mitt livs resa med barn. I samma veva blev jag erbjuden ett nytt jobb som jag tackade ja till även om jag inte kunde börja på en gång.

Jag har även frilansat i perioder för familjeföretaget Textassistans, då det funnits behov eller jag kännt att det passat i tid. Arbetet med AnnaPS föll sig under en sån period, strax innan jag blev gravid.

Alice, har nu hunnit bli ett år och när hon var 7 månader började jag jobba deltid på 100 procent Media där jag alltså jobbar idag. Jag har precis gått upp till heltid då min man gått hem på pappaledighet och jag njuter! – Inte för att jag inte gillade att vara hemma med Alice. Tvärt om. Jag älskade att vara hemma och umgås med den finaste lilla människan jag mött, men för att mitt arbete är så himla kul!

Jag älskar farten och fläkten. Att träffa nya kunder och att underhålla de kunder vi redan har. Att presentera idéer och skissa fram förslag tillsammans med dem. Dessutom jobbar jag numer med webb också. Det innebär en ny utmaning för mig som tidigare arbetat mest med trycksaker och event-material. Jag lär mig massor varje dag. Vad mer kan man begära av ett jobb?

Har du någon favoritprodukt hos AnnaPS?
Jag skäms för att säga det, men jag har inte provat produkten än. Jag har nyligen fått barn och under graviditeten prioriterades inga klädinköp. Det enda jag hade desperat behov av, la mina pengar på, och beställde i massor var stödstrumpor!Kanske nästa produkt ni satsar på kan vara en gravidtrosa med tillhörande stödstrumpor? Faktum är att gravidtrosorna på marknaden inte är jättetjusiga, så det borde ni kika på. Skämt å sido, nu när jag inte är gravid längre önskar jag mig ett par av den långbenta modellen i Anna PS kollektion. Metarialet Tencel är ljuvligt. Det har jag ju fått känna på redan när Anna PS första trosa bara var en bebis. Jag skulle välja de svarta. Jag gillar svart. Som de flesta formgivare är jag lite stelbent på det viset. Svarta jeans, svart linne och svart polotröja. Passar bäst när man ska presentera färgstarka idéer liksom.



Ella Lind som gjort AnnaPS logotype










AnnaPS logotype i vitt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar