onsdag 5 oktober 2011

Frida- vår AD som gjort designen på vår hemsida

Nu fortsätter vi vår serie att presentera människorna bakom AnnaPS. Turen har nu kommit till Frida Eklund Edman som är grafisk formgivare och AD (Art Director) och gjort layouten till vår hemsida. Frida bor i Östhammar tillsammans med sin sambo och två små pojkar. Tillsammans har de webbshopen och butiken Modelmini som är en upplevelse att besöka, så coolt inredd, med snygga barnkläder, leksaker och utvalda inredningsdetaljer,  se gärna mer på www.modelmini.se.

Hej Frida, du har gjort designen av AnnaPS websida och också blogg, som vi är mycket nöjda med.
Vilka tankar hade du när du formgav det?

Framförallt så fick jag en väldigt tydlig önskelista från AnnaPS som jag strävade efter att uppfylla. Jag försökte även lägga till lite oväntade detaljer,
överraska med en stil som var lite "tuffare" än ursprungstanken. Som exempel på det kan jag nämna bakgrunden av betong på hemsidan.. Jag gillar känslan av ett fysiskt material i bakgrunden, det gör att hemsidan inte upplevs så "platt". Just den bakgrunden används här på bloggen också, men den är inverterad och liknar mer en mjuk sandsten.
Det var ett sätt att göra skillnad på hemsida och blogg men ändå hålla ihop dem genom en röd tråd.

Har du själv använt AnnaPS trosor?
Jag har ett par boxertrosor som jag fick under arbetets gång. Nu är de mina absoluta favoriter, verkligen supersköna! Till vardags är jag inte överdrivet intresserad av underkläder,
men inför alla viktiga möten osv åker de på, man känner sig liksom lite snyggare än vanligt, även om ingen annan ser dem! Så det är dags att skaffa ett par till, inser jag ju nu, haha!

Någon favorit?
Hmm, än så länge har jag ju bara provat ovan nämda boxer, men kan tänka mig att modellen
med långa ben också sitter skönt, särskilt under det kalla halvåret.

Du som är formgivare... vad skulle du vilja se mer av hos AnnaPS design?
Personligen gillar jag basfärgerna svart och vitt. Men jag kan inte släppa tanken på de (hemliga)? tygprover som jag vid ett tillfälle sett på AnnaPS kontor.
De hade en sån otroligt fin och mild färgskala (lite smutsiga pasteller). Visst vore det väl fint att i framtiden utöka färgskalan, om inte annat kanske bara i en väldigt begränsad upplaga?

Din känsla för design och form kan man få njuta av både på er hemsida, din egen blogg www.fridasfina.blogspot.com och ert skyltfönster här i Östhammar. När visste du att du ville jobba som AD/grafisk formgivare?
Först, tack så mycket, så roligt att det blir uppskattat!
Jag är väl kanske en av de där som "alltid vetat" vad jag ville göra och bli. Sedan tog det ett par år att förstå att det faktiskt fanns ett namn på yrket som kändes för bra för att vara sant när jag var yngre, jag tror det var i tidiga högstadiet som jag bestämde mig. Förutom den grafiska formgivningen jobbar jag som illustratör också, vilket är bekvämt för ofta kan uppdragen gå hand i hand...

Vad är en AD (Art Director)?
En stilpolis! Haha, nej det är en person som styr över det visuella/estetiska uttrycket i tex. en reklamkampanj och ifall man är flera i arbetsgruppen, den som leder arbetet.
Man kommer med idéer, tar fram förslag, utvecklar koncept, gör skisser för att sen sätta en grafisk form. Som grafisk formgivare gör jag ungefär samma sak, formger och skapar logotyper och profilprogram, tidningar, förpackningar, annonser, hemsidor m.m. 

Hur blir man AD?
Själv började jag på konstskola direkt efter gymnasiet (med estetisk inriktning), efter det pluggade jag in alla datorprogrammen man behöver kunna, praktiserade ett halvår på reklambyrå samtidigt som jag gick kvällskursen på Beckmans Designhögskola. Därefter kom jag in på den treåriga högskoleutbildningen Reklam* vid samma skola. *(Utbildningen heter numera, visuell kommunikation) I min gamla klass finns många olika typer av "kreatörer",  filmproducenter, illustratörer, art directors och formgivare... Det finns många bra skolor att rekommendera för den som vill söka, Beckmans, Berghs, Forsbergs, Konstfack t ex. Innan man söker dit är det bra med förkunskaper från tex konstskolor, folkhögskolor eller liknande.

Vi vet att du gör andra uppdrag, kan du nämna några mer saker du gjort som vi kan se någonstans?
Just nu blir det ju mycket så klart mycket form, både all webbdesign, fotografering och annonser m.m i tryck för vår egen butik. Utöver det jobbar jag med ett julkoncept för en av mina största kunder, discshop.se & discshopkids.se. Det kommer att synas på webben, i annonser, magasin & reklamfilm. Den här veckan har jag dessutom jobbat med den grafiska profilen för en ny inredningsbutik som ska öppna i Öregrund och gjort affischer + flyers för en teaterföreställning på Södra Teatern i Stockholm = jättekul! ... Puh! ;-) Just det ja, för ett par år sedan illustrerade jag "Linnébussen" som kör turister sommartid i "Linnés Uppsala", det var ett roligt jobb eftersom det syntes så väl när mina bilder täckte en hel buss... 

Så kul att få berätta din historia Frida! Att vara AD verkar så otroligt kreativt och roligt.  Här nedan kommer en bild från Fridas arbete med AnnaPS och på Frida. Vi rekomenderar verkligen alla att följa Fridas blogg då den är så vacker och inspirerande.
Frida Eklund Edman Grafisk formgivare och Art Director


Fridas arbete för AnnaPS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar