onsdag 31 augusti 2011

Hanna- Marknad och försäljning hos AnnaPS

Nu går vi vidare i vår serie att presentera ansikten bakom AnnaPS. Turen har kommit till Hanna Karlsson som jobbar fullt med AnnaPS. Hanna är ansvarig för Marknad och Försäljning, bor i Östhammars kommun med sina två barn och man, och har ett eget företag (Hanna Karlsson Kommunikation AB).

Hej Hanna, roligt att få presentera dig. Berätta, vem är du?
Ja, dels som du säger jobbar jag med Anna PS sedan nästan ett år tillbaka. Flyttade tillbaka till kommunen för 11 år sedan efter flera år i Stockholm.  Gift med Fredrik, vi har två pratglada barn. (Lika sin mamma kanske ska tilläggas?)

Hur kom du i kontakt med AnnaPS?
Vi jobbade på samma arbetsplats. Kort sagt: Anna hade några frågor om marknadsföring och kommunikation och kan man säga det var så det vårt samarbete startade. Jag blev allt mer nyfiken, intresserad på Anna PS och sen efter att ha sett de första prototyperna kände jag starkt att detta var något jag ville jobba med. Vilken möjlighet och utmaning!

Vad tycker du om AnnaPS produkter? Har du någon favorit?
Jag älskar det silkeslena och tunna materialet- Tencel!  Minns fortfarande första gången jag kände på det. Även att få jobba med produkter och en affärsidé med en genomtänkt design och en tydlig miljö- och etikprofil är viktigt för mig. Favoriten.. svårt val? Men eftersom jag har på mig Long Leg varje dag - (gillar Whisper White),  så blir det mitt första val. Sen var Swimwear Midi Black& White en favorit på stranden!

Du sköter websida, webshop, presskontakter, försäljning och mycket annat....berätta vad det innebär och hur dina dagar ser ut på AnnaPS?
Det är just detta som jag tycker allra mest om med att jobba med AnnaPS. Alla de olika varierande arbetsuppgifterna, från det lilla till det stora. Kan låta som en klyscha: 'Ingen dag är den andra lik', men precis så är det! Igår arbetade vi med våra strategier och idag har jag jobbat med engelsk sökordsoptimering!

Tycker du att du har ett roligt arbete?
Ja, jag har ett oerhört givande och utvecklande arbete. Inte bara yrkesmässigt. Att vi har även roligt på Anna PS, mycket skratt! Sen är det spännande att vara med från start och även att driva eget företag. En ynnest, vill jag säga.

Vad har du gjort tidigare?
Ha ha, nu märks det att jag gillar att röra på mig och har hunnit fylla fyrtio.. M/S Silja Symphony, Apple Computer. Sedan arbetade jag på Vinhuset Bibendum i fem år som Marknads- och Eventkoordinator och det var oerhört givande dels att få vara med i ett alldeles nytt företag, få jobba med event och viner - superkul. Men vi valde flytta tillbaka till Östhammar och jag blev hotellchef på Gimo Herrgård. Senaste nio åren arbetade som guide, informatör och skolfrågor på Sandvik Coromant.

Vilken utbildning har du?
Efter gymnasiet blev det Turismutbildning i Stockholm och därefter blev Hotel Management-utbildning i Schweiz. Sedan utbildade jag mig två år på RMI Berghs i Stockholm - Marknadsföring och Grafisk Formgivning.

Vi vet att du är en riktig hejare på mat och vin, berätta mer
Det är ett intresse som jag haft sen tidig ålder, minns att jag lånade kokböcker redan i mellanstadiet.  Jag har ju även haft möjlighet att jobba med mitt intresse - mat och vin. Idag är det fortfarande ett brinnande intresse, för kan man nånsin bli fullärd? Idag gillar jag debatten och trenden kring Äkta Vara, närodlat och ekologiskt. Lite back-to basic. Även om det italienska köket är en evig favorit i vår familj!

Du älskar att jobba med barn och ungdomar, varför?
Det är enkelt att jobba med barn och ungdomar. De är rakt på sak och har mycket glädje.  Sen gillar jag själv att leka och busa. En bra ventil.

Hanna, du kan flera språk, bl.a. finska, hur kommer sig det?
Jag är född och uppvuxen i Finland. Kom till Sverige som åttaåring och kunde inte ett ord svenska. Kanske föddes mitt språkintresse då?

Vad satsar du på framåt med AnnaPS?
Det är en oerhört spännande höst framför oss med mycket olika aktiviteter och nya säljkanaler!
Just nu är det mycket fokus även på vår satsning på Finland- superkul!

Hanna - en i AnnaPS kärntrupp


1 kommentar:

  1. Finlandssatsning låter spännande - Lycka till! Ni har ju marknadsföringsmaterial med bastubilder - så det är väl bara att köra!/Susanne

    SvaraRadera