fredag 19 augusti 2011

Om Anna Sjöberg, från stål till mode

En del av företagets historia handlar ju om de som startat företaget. Jag tänkte på några inlägg berätta kort om mig, Anna Sjöberg, som grundat AnnaPS. 


Jag är 44 år och uppvuxen i Stockholm med somrarna på Gotland och i Östhammars kommun, i Roslagen.


1994 började jag arbeta på Sandvik Coromant i Gimo, där ligger världens största fabrik för att tillverka verktyg för skärande bearbetning med ca 1800 anställda. Då var jag en nybakad civilingenjör från maskinteknik på KTH inom produktion. Resan jag fått vara med om på Sandvik har varit fantastisk med mycket produktions-, medarbetar- och ledarskapsutveckling tillsammans med fantastiska kollegor både i Sverige och i hela världen. Att leda människor och utveckling av verksamhet har alltid varit något jag älskat.


Även om man trivs med ett jobb och sina underbara kollegor så kan man bära på en dröm. Den har jag förverkligat med AnnaPS. Allt började nog med skapande i textil tillsammans med min mamma som då arbetade som textillärarinna. Jag älskade att skapa och tyger. Mamma lät mig vara med och skapa. Jag fick vara med och växtfärga garn, väva, sy produkter av det jag vävt, sticka, virka och sy. 
Allt började med att jag fick skapa med mamma, se här stickade ponchon i mammas växtfärgade garn, väskan jag vävt och sytt, min väska mamma sydde av mina favoritjeans från Gul och Blå. Här väcktes intresset för kläder, material och att skapa



























Intresset för att skapa, det fick jag på sätt och vis tillfredsställt i produktionen på Sandvik, vi tillverkade verktyg av allra bästa kvalitet varje dag. Att forma verksamheten fick jag som produktionschef till viss del också. Men att få skapa mer och gärna i tyg, gärna kläder, alltså en produkt som jag kände ett genuint intresse för, det var det jag drömde om. Att dessutom få skapa en verksamhet helt utifrån mina grundvärderingar, det var också något jag ville. Jag ville testa att vara entreprenör.

En del frågar mig om hur jag kan gå från stål till mode, att det är så långt ifrån varandra. Men det är det inte. Mycket av det som görs på Sandvik görs på AnnaPS också. Den stora skillnaden mellan branscherna är att det är en annan produkt och att jag förut jobbade mestadels med män och nu mestadels med kvinnor. Jag kanske skall nämna ytterligare en skillnad, på Sandvik är det mycket ingenjörer och tekniker och mycket teknik. Inom modeindustrin är det inte så mycket ingenjörer. Fast jag tycker jag har stor nytta av att jag är ingenjör nu när jag jobbar med mode. 

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!

    Ville bara önska lycka till med hela satsningen. Hela er sida och utbudet känns väldigt tilltalande. Snyggt helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Tack Monica! Så roligt att få trevlig återkoppling och pepping.

    SvaraRadera